Soalan : Ini berkaitan ayat pertama dan kedua Surah Ali Imran, iaitu pada huruf keduanya yang bersambung dengan lafaz Jalalah.. Kenapa mim pada Alif Lam Mim dibaca dengan fathah jika disambung dengan kalimah Allah. Kenapa tidak kasrah ?
๐ฐ Imam Muhammad bin Umar yang terkenal dengan Fakhruddin Ar Razi (606H), telah menjawab di dalam tafsirnya, Tafsir Al Kabir dengan pendapat Abu Ishaq Az Zajjaj (340H) Isinya seperti berikut :
1- Kasrah tidak sesuai dijadikan baris mim kerana Mim pada Alif lam Mim itu didahului huruf Ya. Jika dijadikan berbaris kasrah, akan berhimpunlah kasrah dan ya, maka itu berat (bagi lidah arab). Maka dengan sebab itu, Kasrah tidak digunakan dan yang dipilih ialah fathah.
๐ฏ๐๐๐๐๐๐ :
๐ธ Bila kita sebut ู , sebenarnya kita sedang sebut tiga huruf iaitu ู ูู . Ada dua mim di situ dan di tengah keduanya ada ya mati.
๐ธ Farhan lebih ringan pada sebutan Dari kasrah.
๐ธ Bagi orang Arab, Kasrah yang didahului ya mati adalah agak berat pada lidah .
Justeru, membunyikan mim (kedua), dengan kasrah ู ููู ู ุงููู sedang sebelumnya ialah yaโ mati adalah lebih berat berbanding membariskan mim (kedua) dengan fathah ู ููู ู ุงูููู . Ini kerana selepas yaโ mati didatangkan dengan baris yang lebih ringan dari kasrah iaitu fathah.
2- Apapun, pendapat Az Zajjaj ini mendapat kritikan dari Abu Ali Al Farisi. Beliau mengatakan bahawa pendapat Az Zajjaj ditolak berdalilkan penggunaan kalimah โJairiโ (ุฌูููุฑู) yang mana huruf raโnya berbaris kasrah dan sebelumnya huruf ya mati.
๐ฏ๐๐๐๐๐๐ : maksudnya, seolah olah Abu Ali Al Farisi mengatakan : โApa sukarnya menyebut โmimillahโ. Bukankah orang arab mampu menyebut kalimah โJairiโ dengan selesaโ?.
3- Tetapi Imam Ar Razi menolak kritikan Abu Ali ini kerana:
๐ธ Kasrah adalah harakat berat dan saudaranya ialah ya. Jika digabungkan keduanya, maka sudah pasti ia berat bagi lidah.
๐ธ Dan perpindahan dari kasrah mim kepada alif ” ุงููู ” ialah perpindahan dari harakat yang berat kepada harakat yang sangat ringan. Maka, ia akan mendatangkan kesukaran pada lidah iaitu untuk berpindah dari yang berbeza (kasrah) kepada lawannya(fathah) secara sekali gus.
Huraian: mudah fahamnya, jika Kita membaca ‘mimillah’ , ia ibarat seorang yang menjerit lalu tiba tiba berbisik. Maka sudah pasti, ia tidak sesuai.
๐ธ Dan Ini berbeza jika kita memfathahkan mim, lidah akan berpindah dari dari fathah mim kepada Alif dengan ringan.
๐ฐ Tambahan :
1- Pada kalimah โJairiโ, terdapat perbincangan panjang. Maknanya โyaโ ( ูุนู dan ุฃุฌู). Terdapat juga makna yang lain. Imam Al Kisaie, menyatakannya (Raโ) dengan khafadh tanpa tanwin. Rujuk Muโjam Lisan Al Arab.
2- Dalam Bahasa Arab, harakat paling berat (ุฃุซูู ุงูุญุฑูุงุช) bagi lidah ialah dhommah kemudian kasrah kemudian fathah. Rujuk Al Asybah Wa an Nazhoir fi An Nahwi.
3- Sementara harakat paling kuat (ุฃููู ุงูุญุฑูุงุช) pula ialah kasrah, kemudian dhommah dan yang terakhirnya fathah.
๐ฐ UNTUK PENCINTA TAJWID
Dari sudut tajwid, saya memetik apa yang disebut di dalam kitab Ar Raudhah An Nadiyyah Syarh Matni Al Jazariyyah dengan huraian saya untuk memudahkan:
๐ธ ๐๐ถ๐ธ๐ฎ ๐๐ฎ๐พ๐ฎ๐ณ : mim akan dibaca panjang 6 harakat.
๐ธ ๐๐ถ๐ธ๐ฎ ๐๐ฎ๐๐ฎ๐น (๐๐ฎ๐บ๐ฏ๐๐ป๐ด) : maka mim(kedua) akan difathahkan dan mim (pertama) dibaca 6 atau 2 harakat. Cara mudahnya dibaca miiiiiimallah atau miimallah.
Difathahkan kerana pertemuan dua sukun. Dibaca 6 harakat kerana mim pada asalnya ialah mati . Dan dibaca dua harakat kerana ia telah berubah menjadi berbaris yang menhilangkan sebab Mad Lazim.
๐ฐ Nas Ar Raudhah An Nadiyyah Syarah Jazariyyah.
ุฅูุฐูุง ููููููููุง ุนูููู ุขุฎูุฑู ุงู ุจูุฏูููู ููุตูููููุง ุจูู ูุง ุจูุนูุฏูููุง ููููุง ุจูุฏูู ู ููู ู ูุฏูู ุงููู ููู ู ุณูุชูู ุญูุฑูููุงุชู ุ ุฃูู ููุง ุฅุฐูุง ููุตูููููุงููุง ุจูุงููุขููุฉู ุงูููุชูู ุจูุนูุฏูููุง ููุณููููู ุชูููููู ุงููู ููู ู ู ูููุชููุญูุฉู ููุชูููุงุฏูู ุงููุชูููุงุกู ุงูุณููุงููููููู ููููุฐูุงุงูู ู ุงูููู ููุง ุฅูููู ุฅููููุง ูููู ุงููุญูููู ุงููููููููู ู} ุฃู ุจูููุชูุญู ุงููู ููู ู ููุนูุฏูู ู ููุทููู ููู ูุฒูุฉู ููููุธู ุงููุฌูููุงููุฉู ุงูููู ููุฃููููููุง ููู ูุฒูุฉู ููุตููู ุชูุณูููุทู ุญูุงูู ุงููููุตูููุ ููููุฐููู ุงููููุชูุญูุฉู ุนูุงุฑูุถูุฉู ุฃูุชูุชู ููุชูููุงุฏูู ุงูููุชูููุงุกู ุงูุณููุงููููููู.ููููุง ููู ุญูุงููุฉู ุงููููุตููู ููุฌููุฒู ููููุง ููุฌูููุงูู: ุฅูู ููุง ู ูุฏูู ุงููู ููู ู ุณูุชูู ุญูุฑูููุงุชู ุจูุงูุนูุชูุจูุงุฑู ุฃููููููุง ููู ุงููุฃูุตููู ุณูุงููููุฉูุ ุฃููู ููุตูุฑูููุง ุฅูููู ุญูุฑูููุชููููู ููููุทู ุจูุงูุนูุชูุจูุงุฑู ุฃููููููุง ุฃูุตูุจูุญูุชู ุบูููุฑู ุณูุงููููุฉู ููุงููุชูููู ุณูุจูุจู ุงููู ูุฏูู ุงููููุงุฒูู ู.
๐ฐ Nas dari Tafsir Al Kabir.
ุฃูู ููุง ุงููุจูุญูุซู ุงูุซููุงููู: ููููููุงุฆููู ุฃููู ููููููู: ุงูุณููุงูููู ุฅูุฐูุง ุญูุฑูููู ุญูุฑูููู ุฅูููู ุงููููุณูุฑูุ ููููู ู ุงูุฎูุชููุฑู ุงููููุชูุญู ููุงููููุงุ ููุงูู ุงูุฒููุฌููุงุฌู ููู ุงููุฌูููุงุจู ุนููููู: ุงููููุณูุฑู ููุงููููุง ููุง ููููููุ ููุฃูููู ุงููู ููู ู ู ููู ููููููููุง : ุงูู ู ูุณูุจููููุฉู ุจุงููุงุก ูููููู ุฌูุนูููุชู ุงููู ููู ู ู ูููุณููุฑูุฉู ููุงุฌูุชูู ูุนูุชู ุงููููุณูุฑูุฉู ู ูุนู ุงูููุงุกู ููุฐููููู ุซููููููุ ููุชูุฑูููุชู ุงููููุณูุฑูุฉู ููุงูุฎูุชููุฑูุชู ุงููููุชูุญูุฉู.
ููุทูุนููู ุฃูุจูู ุนููููู ุงููููุงุฑูุณูููู ููู ููููุงูู ู ุงูุฒููุฌููุงุฌูุ ููููุงูู: ููููุชูููุถู ูููููููู ุจูููููููููุง: ุฌูููุฑูุ ููุฅูููู ุงูุฑููุงุกู ู ูููุณููุฑูุฉู ู ูุนู ุฃููููููุง ู ูุณูุจููููุฉู ุจูุงูููุงุกูุ ููููุฐูุง ุงูุทููุนููู ุนูููุฏูู ุถูุนููููุ ููุฃูููู ุงููููุณูุฑูุฉู ุญูุฑูููุฉู ูููููุง ุจูุนูุถู ุงูุซูููููู ููุงูููุงุกู ุฃูุฎูุชูููุงุ ููุฅูุฐูุง ุงูุฌูุชูู ูุนูุง ุนูุธูู ู ุงูุซููููููุ ุซูู ูู ููุญูุตููู ุงููุงูููุชูููุงูู ู ููููู ุฅูููู ุงููููุทููู ุจูุงููุฃููููู ููู ูููููููู : ุงูููู ูููู ููู ุบูุงููุฉู ุงููุฎููููุฉูุ ููููุตููุฑู ุงููููุณูุงูู ู ูููุชูููููุง ู ููู ุฃูุซููููู ุงููุญูุฑูููุงุชู ุฅูููู ุฃูุฎูููู ุงููุญูุฑูููุงุชูุ ููุงููุงูููุชูููุงูู ู ููู ุงูุถููุฏูู ุฅูููู ุงูุถููุฏูู ุฏูููุนูุฉู ููุงุญูุฏูุฉู ุตูุนูุจู ุนูููู ุงููููุณูุงููุ ุฃูู ููุง ุฅูุฐูุง ุฌูุนูููููุง ุงููู ููู ู ู ูููุชููุญูุฉูุ ุงูููุชููููู ุงููููุณูุงูู ู ููู ููุชูุญูุฉู ุงููู ููู ู ุฅูููู ุงููุฃููููู ููู ููููููููุง: ุงูููู ููููุงูู ุงููููุทููู ุจููู ุณูููููุงุ ููููุฐูุง ููุฌููู ุชูููุฑูุฑู ูููููู ุณููุจููููููู ูุงูููู ุฃูุนูููู ู.
Sumber : Ust. Hanif Azmir Hassimย