skip to Main Content

 

SOALAN

Sejak kebelakangan ini, kelas mengaji secara atas talian mendapat sambutan masyarakat tanpa mengira usia. Persoalannya,  bolehkah mengaji secara atas talian  (online) yang hanya melibatkan dua orang tenaga pengajar dan pelajar yang berlainan jantina.

Mohon pencerahan. Terima kasih

Jawapan:

Alhamdulillah segala puji bagi Allah SWT Tuhan semesta alam, selawat serta salam ke atas junjungan teragung Nabi Muhammad SAW dan ke atas ahli keluarga serta mereka yang mengikuti jejak langkah Baginda  SAW hingga ke hari kiamat

Belajar mengaji secara atas talian merupakan  satu  wasilah untuk mendapatkan ilmu membaca al-Quran dengan menggunakan teknologi terkini. Konsep kelas mengaji  al-Quran secara atas talian (online ) merujuk kepada guru mengajar secara langsung  melalui   rangkaian media sosial  daripada pelbagai  aplikasi seperti  Facebook, InstagramTelegram, Skype, WhatsApp mahupun panggilan telepon. Antara kaedah pembelajaran secara atas talian sama ada tenaga pengajar membaca al-Quran pada ruangan siaran langsung (Facebook live) atau (Instagram Live) bagi tatapan secara umum mahupun  menyemak bacaan  individu tertentu melalui video WhatsApp, Telegram CallFacebook Messenger dan panggilan telepon. Usaha murni tersebut  memudahkan capaian masyarakat untuk mempelajari ilmu membaca al-Quran. Allah SWT akan mengurniakan kemuliaan dan kelebihan kepada mereka yang belajar al-Quran dan mengajarkannya. Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan daripada Uthman RA anhu, Rasullullah SAW bersabda:

خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ

MaksudnyaOrang yang paling baik di antara kamu adalah seseorang yang belajar al-Qur’an dan mengajarkannya.”

Riwayat al-Bukhari (5027)

Pengajaran daripada hadis tersebut ialah umat Islam dituntut mempelajari al-Qur’an serta mengajarkannya sama ada untuk memperbetulkan bacaan,memahami isi kandungan dan beramal segala  hukum hakam yang telah ditetapkan.(Rujuk Nuzhat al-Muttaqin Syarh Riyaad al-Salihin (740)

Kaedah mempelajari al-Quran dengan cara berguru ataupun bertalaqqi. Ini berdasarkan peristiwa di mana Nabi SAW diajar oleh Jibril AS secara bertalaqqi. Daripada Fatimah RA anha berkata, bahawa Nabi SAW telah berbisik kepadaku:

أَنَّ جِبْرِيلَ كَانَ يُعَارِضُنِي بِالقُرْآنِ كُلَّ سَنَةٍ، وَإِنَّهُ عَارَضَنِي العَامَ مَرَّتَيْنِ، وَلاَ أُرَاهُ إِلَّا حَضَرَ أَجَلِي

Maksudnya: “Jibril membacakan al-Quran kepadaku setiap tahun sekali dan sesungguhnya Jibril membacakan al-Quran kepadaku pada tahun ini sebanyak dua kali. Aku tidak melihatnya melainkan isyarat bahawa ajalku telah datang”. 

Riwayat Muslim (2450)  al-Bukhari (3623)

 

 

Bagi menjawab persoalan yang diajukan berkisar isu mempelajari ilmu al-Quran secara  atas talian yang hanya melibatkan dua orang individu lelaki dan wanita sahaja. Kami nukilkan pandangan Sheikh Dr. Abdul  Karim Zaidan yang menyatakan bahawa hukum asal pergaulan antara wanita dan lelaki ajnabi adalah haram  bagi menutup pintu-pintu fitnah (sadd al-zara’i). Namun,  hukum tersebut  boleh berubah menjadi harus berdasarkan   situasi  darurat, hajah (keperluan) kemaslahatan syari’e atau kerana kebiasaan adat setempat yang syar`ie seperti  muamalah harta, penyaksian, urusan kerja dan keperluan lain.(Rujuk al-Mufassal fi ahkam Mar’ah wa bait al-Muslimin (3:426). Sementara, pandangan ulama Sheikh Muhammad ibn Saleh al-Munajid  menyatakan urusan secara  atas talian antara lelaki dan perempuan adalah dibenarkan hanya melibatkan  urusan kemaslahatan agama, perkara ilmiah seperti menuntut   ilmu agama mahupun ilmu dunia pada  kadar (hajah) keperluan. Bahkan,  perbualan secara atas talian di antara lelaki dan wanita tidak dikatakan berkhalwat kerana tidak bertemu jasad seperti larangan berkhalwat  dengan jasad  yang dimaksudkan dalam  sebuah riwayat daripada Saidina Abdullah Ibn Abbas R.anhuma bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:

لاَ يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلاَّ وَمَعَهَا ذُو مَحْرَمٍ ‏

Maksudnya: Janganlah bersunyi-sunyian seorang lelaki dan perempuan melainkan yang bersama-sama perempuan tersebut mahramnya.

Riwayat Muslim (3112)

Walaubagaimanapun,   situasi perbualan   kosong antara lelaki dan wanita secara atas talian  tanpa tujuan  adalah dilarang kerana  boleh menimbulkan fitnah  dan membuka jalan kerosakan.[1]   

Lantaran itu,  urusan  menuntut ilmu seperti mengaji al-Quran secara atas talian yang hanya melibatkan dua orang individu lelaki dan wanita sahaja   adalah  dibenarkan dengan syarat menjaga batas-batas pergaulan seperti berpakaian menutup aurat dengan sempurna, tidak bertabarruj (berhias berlebihan) dan menjaga adab pertuturan ketika berinteraksi berlainan jantina. Batasan tersebut berdasarkan dalil yang ditetapkan syarak seperti berikut:

Firman Allah SWT di dalam surah al-Nur

قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّـهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ ﴿٣٠﴾ وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا

MaksudnyaKatakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. (30) Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya.

Surah al-Nur: (30-31)

Ayat di atas adalah merupakan perintah daripada Allah SWT kepada Nabi agar berpesan kepada orang-orang lelaki beriman supaya menundukkan pandangan mereka daripada wanita-wanita dan aurat-aurat yang tidak halal buat mereka (Lihat: al-Tafsir al-Muyassar,:(353). Ayat tersebut turut menerangkan kewajipan kaum wanita menyembunyikan perhiasannya  melainkan apa yang zahir. Maksud perhiasan  merujuk kepada dua jenis iaitu pakaian yang menutup tubuh badan dan alat perhiasan(Lihat: Tafsir al-Kabir (23/363). Sementara makna ayat “kecuali apa yang zahir ialah muka dan dua tapak tangan (Lihat: Tafsir al-Quran al-Azim (6/42) Oleh itu,  batasan aurat wanita dihadapan lelaki ajnabi ialah seluruh tubuh badan kecuali muka dan dua  tapak tangan.

Selain itu,  tidak dibenarkan tabarruj  iaitu berlebih-lebihan dalam berhias  untuk   mempamerkan perhiasan diri dan kecantikan wanita kepada kaum lelaki. Hal ini berdasarkan firman Allah SWT :

وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى

Maksudnya : “Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliyah zaman dahulu.”

(Surah al-Ahzab : 33)

 

 

Imam al-Syaukani ketika mentafsirkan ayat di atas menyatakan bahawa tabarruj  ialah apabila seorang wanita menampakkan sebahagian daripada perhiasan dan kecantikannya yang (sepatutnya) wajib untuk ditutupinya, yang mana perkara tersebut dapat menarik perhatian (syahwat) laki-laki. (Lihat Fath al-Qadir, 4/320 )

Seterusnya  menjaga adab pertuturan ketika interaksi  berlainan jantina dengan nada serius tanpa suara yang manja. Ini berdasarkan  firman Allah SWT:

فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا

MaksudnyaJanganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu), dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan).

Surah al-Ahzab (32)

Makna ayat diatas menunjukkan larangan wanita berbicara  dengan penuh kelembutan kepada kaum lelaki ajnabi (Lihat Tafsir al-Quran al-Azim, 6/477)

Syor dan Cadangan

Kami mencadangkan supaya memberi keutamaan untuk memilih tenaga pengajar sesama jantina dalam sesi  pembelajaran atas talian selagi  terdapat pilihan. Namun, sekiranya tiada pilihan, maka sesi pembelajaran berlainan jantina dibenarkan  dan mengesyorkan kaum wanita sebagai pelajar atau tenaga pelajar  untuk meminta izin suaminya dan sebaiknya  ditemani oleh mahram, suami atau wanita yang thiqah (dipercayai) semasa sesi  pembelajaran di atas talian. Hal  tersebut lebih selamat daripada fitnah serta dapat menutup pintu kerosakan (sadd al-zara’i ).  Kami  turut mengesyorkan agar belajar mengaji al-Quran melalui video panggilan berbanding melalui panggilan telepon. Hal ini kerana belajar secara video panggilan  boleh  memaparkan wajah guru bagi tujuan melihat cara sebutan makhraj yang betul.

Penutup

Setelah  meneliti hujah yang dikemukakan, kami cenderung menyatakan  hukum  mengaji al-Quran secara atas talian yang hanya melibatkan dua individu berlainan jantina adalah dibolehkan selagi menepati dhawabit (garis panduan syarak) yang telah ditetapkan  seperti menjaga etika penampilan  dan adab pertuturan  ketika  berurusan berlainan jantina. Akhir kalam, semoga masyarakat dikurniakan perasaan mencintai al-Quran. Marilah kita berusaha belajar membaca, memahami kalamullah dan berdoa agar al-Quran  menjadi penyelamat kita pada hari kiamat kelak sebagaimana sabda Rasulullah ﷺ:

اقْرَؤُوا القُرْآنَ فإنَّه يَأْتي يَومَ القِيامَةِ شَفِيعًا لأَصْحابِهِ

Maksudnya : “Bacalah Al-Quran kerana sesungguhnya pada hari kiamat ia datang memberi syafa’at kepada sahabat-sahabatnya (pembacanya).

Sahih Muslim  (804)

[1] https://islamqa.info/ar/answers/

Sumber : https://muftiwp.gov.my/artikel/irsyad-fatwa/irsyad-fatwa-umum/4436-irsyad-al-fatwa-siri-ke-494-bolehkah-mengaji-al-quran-secara-atas-talian-online-berduaan-berlainan-jantina

Back To Top