skip to Main Content

 

Soalan :

Assalamu’alaikum S.S Mufti, saya ada melihat satu video yang disampaikan oleh seorang penceramah yang menyebutkan bahawa boleh untuk membaca Surah Ghafir ayat yang ke- 44 di dalam sujud. Setahu saya, kita tidak dibenarkan membaca Al-Quran di dalam sujud. Mohon pandangan S.S Mufti berkenaan isu ini.

Jawapan :

Wa’alaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.

Berkenaan isu membaca ayat Al-Quran di dalam sujud, terdapat beberapa nas yang menunjukkan kepada larangan ke atas perbuatan tersebut. Ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas R.Anhuma bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :

إِنِّي نُهِيتُ أَنْ أَقْرَأَ الْقُرْآنَ رَاكِعًا أَوْ سَاجِدًا فَأَمَّا الرُّكُوعُ فَعَظِّمُوا فِيهِ الرَّبَّ عَزَّ وَجَلَّ وَأَمَّا السُّجُودُ فَاجْتَهِدُوا فِي الدُّعَاءِ

Maksudnya : Sesungguhnya aku dilarang untuk membaca Al-Quran dalam keadaan rukuk dan juga sujud. Adapun rukuk maka perbesarkanlah Tuhan padanya. Dan adapun sujud maka bersungguhlah kamu dalam berdoa (padanya).

Riwayat Muslim (439)

Hadis di atas menjelaskan tentang perintah Nabi S.A.W untuk mengkhususkan sujud dengan bacaan-bacaan doa sahaja. Manakala bacaan Al-Quran hanyalah dilakukan dalam keadaan qiyam sahaja semasa solat.

Imam Al-Nawawi dalam menjelaskan keadaan-keadaan yang dimakruhkan padanya untuk dibaca Al-Quran menyebut :

فَتُكرَهُ القِرَاءَةُ فِي حَالَةِ الرُّكُوعِ والسُّجُودِ والتَّشَهُّدِ وغَيرِهَا مِن أحْوَالِ الصَّلَاة سِوى القِيَام

Maksudnya : Dimakruhkan untuk membaca (Al-Quran) di dalam keadaan ruku’, sujud, tasyahhud, dan keadaan-keadaan solat selainnya melainkan (dalam) keadaan qiyam (berdiri) sahaja.

Rujuk Al-Tibyan fi Adab Hamalat Al-Quran, Al-Nawawi (Hlm. 117)

Para ulama membahaskan dengan panjang lebar tentang hikmah larangan membaca al-Quran di dalam sujud. Antaranya seperti yang disebutkan oleh Syeikh Syams Al-Haq Al-‘Azhim Abaadi bahawa Ibn Al-Malik menyatakan :

لأَنَّ أَفْضَل أَرْكَان الصَّلاة الْقِيَام وَأَفْضَل الأَذْكَار الْقُرْآن , فَجَعَلَ الأَفْضَلَ لِلأَفْضَلِ وَنَهَى عَنْ جَعْلِه فِي غَيْرِه لِئَلَّا يُوهِم اِسْتِوَائِهِ مَعَ بَقِيَّةِ الأَذْكَار

Maksudnya : Ini kerana, seafdhal-afdhal rukun solat adalah al-qiyam (berdiri tegak) dan seafdhal-afdhal zikir adalah bacaan Al-Quran. Maka dijadikan yang afdhal (Al-Qiyam) untuk yang afdhal (pembacaan Al-Quran semasa qiyam). Dan baginda S.A.W melarang dari menjadikan pembacaannya di tempat selainnya (qiyam) supaya tidak menimbulkan waham (keraguan) bahawa ianya (bacaan Al-Quran) setaraf dengan baki-baki zikir yang lain.

Rujuk ‘Aun Al-Ma’bud, Al-‘Azhim Abaadi (3/91)

 

 

Meskipun begitu, sekiranya dibaca ayat-ayat Al-Quran yang bersifat doa di dalam sujud dengan niat doa dan bukan dengan niat membaca Al-Quran, maka perbuatan ini adalah dibolehkan. Ini kerana, keadaan ini hampir sama dengan larangan membaca Al-Quran ke atas mereka yang dalam keadaan berjunub dan juga wanita haid. Kata Imam Al-Nawawi :

وأما الجنب والحائض فإنه يحرم عليهما قراءة القرآن سواء كان آية أو أقل منها

Maksudnya : Adapun seseorang yang berjunub dan juga wanita haid maka diharamkan ke atas mereka berdua untuk membaca Al-Quran, sama ada satu ayat atau lebih kurang darinya.

Namun dikecualikan larangan ini bagi mereka yang membaca ayat-ayat Al-Quran itu dengan niat zikir semasa dalam keadaan berjunub. Imam Al-Nawawi menukilkan kata-kata Imam Al-Haramain Abd Al-Malik Al-Juwaini yang menyebut :

فَإذَا قَالَ الجُنُبُ بسم الله والحمد لله فَإنْ قَصَدَ القُرآنَ عَصَى وَإنْ قَصَدَ الذِّكْرَ أوْ لَمْ يَقصدْ شيئًا لَمْ يَأثَم

Maksudnya : Apabila seseorang yang berjunub itu membaca ‘Bismillah’ dan ‘Alhamdulillah’, sekiranya dia memaksudkan dengannya (bacaan ayat tersebut) untuk membaca Al-Quran, maka dia telah berdosa. Sekiranya dia memaksudkan (bacaan tersebut) semata-mata dengan niat zikir atau tidak memaksudkan apa-apa, maka dia tidak berdosa. Rujuk Al-Tibyan, Al-Nawawi (Hlm. 74).

Justeru, dapat kita kaitkan juga dengan perbuatan seseorang yang membaca Al-Quran ketika sujud dengan menggunakan ayat-ayat Al-Quran yang berbentuk doa, maka hal ini adalah dibenarkan sekiranya dia membacanya dengan niat doa. Ini seperti bacaan doa yang diambil dari Al-Quran :

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّار

Maksudnya : Wahai Tuhan kami, berikanlah kepada kami kebaikan di dunia dan juga kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami dari azab api neraka.

Surah Al-Baqarah (201)

Demikian juga boleh untuk membaca di dalam sujud dengan ayat-ayat Al-Quran yang disifatkan oleh Rasulullah S.A.W sebagai doa seperti kata-kata Nabi Yunus A.S yang disebutkan di dalam Al-Quran :

لَّا إِلَٰهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

Maksudnya : Tidak ada Tuhan selain-Mu, maha suci-Mu ya Allah sesungguhnya aku tergolong dalam kalangan orang yang menzalimi (diri sendiri).

Surah Al-Anbiya’ (87)

Merujuk kepada nas syarak, ayat di atas ini jelas disifatkan oleh Rasulullah S.A.W sebagai doa berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Sa’d bin Abi Waqqash R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :

دَعْوَةُ ذِي النُّونِ إِذْ دَعَا وَهُوَ فِي بَطْنِ الْحُوتِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ ‏.‏ فَإِنَّهُ لَمْ يَدْعُ بِهَا رَجُلٌ مُسْلِمٌ فِي شَيْءٍ قَطُّ إِلاَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ

Maksudnya : Doa zun nun (Nabi Yunus) ketika dia berdoa dalam keadaan dia berada di dalam perut ikan (dengan sebutan) Tidak ada Tuhan selain-Mu, maha suci Mu ya Allah sesungguhnya aku tergolong dalam kalangan orang yang menzalimi (diri sendiri). Sesungguhnya tidak ada seorang lelaki pun yang berdoa dengan doa ini melainkan doanya akan dimustajabkan.

Riwayat Al-Tirmizi (3505)

Demikian juga kami menyatakan bahawa dibolehkan juga membaca firman Allah S.W.T yang berikut di dalam sujud dengan niat doa, iaitu :

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

Maksudnya : Dan aku menyerahkan urusanku kepada Allah.

Surah Ghafir (44)

 

 

Ini adalah ungkapan yang diucapkan oleh seorang lelaki mukmin yang merupakan pengikut kepada Nabi Musa A.S. Meskipun ucapan sebegini dan juga ucapan Nabi Yunus A.S sebelumnya tidak disertakan dengan unsur طلب (permintaan), namun ia tetap boleh dibaca sebagai doa kerana sifat doa tidak semestinya disertakan dengan unsur permintaan. Ini kerana, perkataan doa di dalam Al-Quran Al-Karim membawa kepada beberapa maksud yang berikut :

  • Seruan. Seperti yang ditunjukkan dalam Surah Aali Imran ayat ke- 61.
  • Permintaan. Ini berdasarkan firman Allah di dalam Surah Faathir ayat ke- 18.
  • Ibadah. Kalimah doa juga membawa maksud ibadah seperti yang ditunjukkan dalam Surah Al-Kahf ayat ke- 14.
  • Permintaan bantuan. Seperti firman Allah S.W.T dalam Surah Al-Baqarah ayat ke- 23.
  • Juga membawa erti penisbahan. Seperti yang dimaksudkan dengan kalimah doa dalam ayat ke- 5 Surah Al-Ahzab.
  • Doa juga membawa erti ajakan atau gesaan ke arah sesuatu. Seperti yang dimaksudkan dengan ayat ke- 5 dari Surah Nuh.

Bahkan Imam Al-Mawardi dalam kitab tafsirnya Al-Nukat wal-‘Uyun (5/158) berkata dalam tafsiran beliau ke atas ayat ini : Makna ucapannya ini ada tiga bentuk :

  • Aku menyerahkan urusanku kepada Allah.
  • Aku bersaksi kepada Allah ke atas diri kamu.
  • Aku bertawakkal kepada Allah.

Justeru, sekiranya dimaksudkan penyerahan diri yang menyeluruh kepada Allah seperti bertawakkal ini, maka ia sama sahaja dengan sifat doa keluar rumah seperti yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :

إِذَا خَرَجَ الرَّجُلُ مِنْ بَيْتِهِ فَقَالَ بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ

Maksudnya : Apabila seseorang lelaki itu keluar dari rumahnya maka hendaklah dia membaca : Dengan nama Allah, aku bertawakkal kepada Allah. Tidak ada sebarang daya dan kekuatan melainkan dengan Allah.

Riwayat Abu Daud (5095)

Kami juga menambah bahawa dibolehkan untuk membaca ayat berikut di dalam sujud juga dengan niat doa dengan hujahan yang sama seperti ayat ke- 44 Surah Ghafir di atas, iaitu firman Allah S.W.T :

حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ

Maksudnya : Cukuplah buat kami ini Allah dan Dia lah sebaik-baik pelindung.

Surah Aali Imran (173)

Kerana ayat ini juga disifatkan sebagai doa yang dibacakan oleh Nabi Ibrahim A.S saat baginda dicampakkan ke dalam api. Ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas R.Anhuma beliau berkata :

قَالَهَا إِبْرَاهِيمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ حِينَ أُلْقِيَ فِي النَّارِ

Maksudnya : Ayat ini disebutkan oleh Ibrahim A.S ketika mana dia dicampakkan ke dalam api.

Riwayat Al-Bukhari (86)

 

 

Penutup

Sebagai kesimpulan, kami menyatakan bahawa hukum membaca ayat-ayat Al-Quran di dalam sujud dengan niat bacaan Al-Quran adalah makruh. Ini berdasarkan hujahan nas yang telah kami kemukakan di atas, di samping kami menyatakan bahawa Al-Quran adalah kalamullah yang mulia, justeru antara adabnya adalah kita tidak membacanya dalam keadaan paling rendah seseorang itu di dalam solat iaitu ketika sujud.

Selain itu, terdapatnya anjuran untuk bersungguh dalam berdoa di dalam sujud dan bacaan Al-Quran selain dengan niat doa di dalam sujud menafikan anjuran dan tuntutan tersebut. Meskipun begitu, sekiranya seseorang dalam usaha bersungguh dalam berdoa semasa sujud itu membaca ayat-ayat Al-Quran yang mempunyai sifat-sifat doa dengan niat berdoa, maka hal ini adalah dibolehkan di sisi syarak.

Akhir kalam, kami berdoa kepada Allah S.W.T agar memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Ameen.

Sumber : https://muftiwp.gov.my/artikel/irsyad-fatwa/irsyad-fatwa-umum/3844-irsyad-al-fatwa-siri-ke-340-hukum-membaca-al-quran-di-dalam-sujud

Back To Top