skip to Main Content

Soalan:

Benarkah termasuk perintah taat kepada pemerintah adalah menyertai atau bergabung dengan mereka dengan menggunakan segala macam wasilah walaupun ia adalah perkara haram atas alasan mempertahankan pemerintah?

Jawapan:

1. Antara Usul Ahli Sunnah wal Jamaah adalah mereka mentaati pemerintah dalam hal makruf serta menjauhi kemungkaran mereka. Usul ini merupakan ijmak sebagaimana yang dinukilkan oleh para Ulama, antaranya Imam Al-Muzani (wft:264H), kata beliau ketika menjelaskan Akidah Ahli Sunnah :

والطاعة لأولي الأمر فيما كان عند الله عز وجل مرضيا واجتناب ما كان عند الله مسخطا وترك الخروج عند تعديهم وجورهم والتوبة إلى الله عز وجل كيما يعطف على رعيتهم

“ Mentaati Ulil Amri (Pemerintah) terhadap apa yang diredai oleh Allah ‘Azza wa Jalla, dan menjauhi apa yang di sisi Allah ianya dimurkai, dan meninggalkan khuruj (keluar memberontak) ketika mereka melampaui batas dan ketika mereka melakukan kezaliman serta bertaubat kepada Allah supaya mereka (berubah) bersikap lembut terhadap rakyat mereka.” [ Syarhus Sunnah hal 84 ]

2. Ketaatan terhadap pemerintah bukanlah bersifat mutlak, kerana Allah tidak pernah memutlakkan ketaatan kecuali terhadap Allah dan Rasul. Dalam Al-Quran ada lebih kurang enam ayat yang memutlakkan ketaatan terhadap Allah dan Rasul antaranya ayat 132 dalam Surah Ali-Imran, ayat 92 surah Al-Maidah, ayat 1 & 46 surah Al-Anfaal, Al-Mujaadilah ayat 13 dan Al-Taghabun ayat 12. Manakala ayat yang memerintahkan taat kepada Waliyyul Amr (pemerintah) hanyalah satu ayat iaitu ayat 59 Surah An-Nisa’ dan ia terikat dengan ketaatan terhadap Allah & Rasul, bukan bersifat mutlak.

Begitu juga dalam Al-Sunnah, sebagaimana diriwayatkan oleh Imam Al-Tirmidzi dalam Jaami’nya Bab ما جاء لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق Pada Menjelaskan Tiada Ketaatan Terhadap Makhluk dalam Maksiat terhadap Al-Khaliq (Allah), dari Ibni Umar RA, Rasulullah ﷺ bersabda:

السمع والطاعة على المرء المسلم فيما أحب وكره ما لم يؤمر بمعصية فإن أمر بمعصية فلا سمع ولا طاعة

“ Mendengar dan Taat (wajib) keatas seorang muslim terhadap apa yang dia suka atau yang tidak disuka selagi mana dia tidak diperintah dengan maksiat, jika dia menyuruh dengan maksiat maka tiada (kewajipan) mendengar dan taat ”. [ HR Al-Tirmidzi no:1707, disahihkan oleh Al-Albani ]

3. Golongan yang dimaksudkan dengan Ghulaat Taat (pelampau dalam ketaatan) atau Taat Mutlak. Golongan ini pernah digelarkan oleh Imam Ibnu Hiban rahimahullah sebagai Hajjaji kerana mereka menjadikan wala’ dan al-bara’ didirikan atas ketaatan terhadap Amir (Pemimpin) atau wakil pemerintah seperti Al-Hajjaj bin Yusuf Al-Tsaqafi (wft95H) yang dilantik sebagai Gabenor Iraq oleh Khalifah Abd Malik bin Marwan, kata Imam Ibnu Hibban rahimahullah (354H):

المنذر أبو حسان كان حجاجيا يقول: من خالف الحجاج فقد خالف الإسلام.

” Al-Munzir Abu Hasaan adalah seorang Hajjaji (pengikut Hajjaj), dia berkata: ” Barangsiapa yang menyelisihi Al-Hajjaj maka sesungguhnya dia telah menyelisihi Islam!” [ Al-Tsiqaat 5/421 ]

Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullah pula menjelaskan golongan ini muncul ketika zaman Khalifah Yazid bin Abd Malik (105H), setelah wafatnya Khalifah Umar bin Abd Aziz (101H), Yazid cuba mengikut Sirah pemerintahan Umar Abd Aziz, datang kepada beliau beberapa Ulama di hadapan beliau, lalu mereka bersumpah bila Allah telah melantik beliau sebagai Imam, Allah akan menerima darinya segala amalan kebaikan dan mengampunkan segala dosa-dosa. Dan mereka memandang ketaatan terhadap pemerintah itu adalah secara mutlak. Syubhat mereka disebabkan mereka hanya mentakwil ayat 59 surah An-Nisa’ tanpa melihat nas-nas secara menyeluruh sebagaimana kata Syeikhul Islam:

بل كثير من الناس يعتقدون أن من يطيع الملوك لا ذنب له في ذلك، كائنا من كان ويتأولون قوله { أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي الأمر منكم }

“ Bahkan ramai manusia meyakini bahawa siapa yang mentaati raja-raja tiada dosa baginya dalam keadaan tersebut siapa sahaja dia dan mereka mentakwil firman Allah { Taatilah Allah dan taatilah Rasul dan Ulil Amri dari kalangan kamu } [ Minhaaj Al-Sunnah 6/431 ]

 

 

4. Ahli Sunnah adalah golongan wasatiy, pertengahan antara dua kutub ekstrem dan juga golongan jafa’(bermudah-mudah). Mereka tidak mentaati pemerintah secara mutlak, tidak mengiyakan dan menolong kezaliman mereka, tidak mencaci dan memberontak terhadap mereka. Mereka menghimpunkan antara nas-nas yang memerintahkan taat dan nas-nas yang menegah dari membenarkan dan membantu kezaliman mereka. Disamping Ahli Sunnah saling membantu pemerintah dalam hal makruf.

5. Asal tanggungjawab pemerintah dalam Islam adalah menegakkan agama yang tidak mungkin terlaksana melainkan dengan adanya imam/pemimpin seperti menegakkan hudud, jihad, pengurusan zakat seperti kata Al-Hasan Al-Basri:

هُمْ يَلُونَ مِنْ أُمُورِنَا خَمْسًا: الْجُمُعَةَ وَالْجَمَاعَةَ وَالْعِيدَ وَالثُّغُورَ وَالْحُدُودَ، وَاللَّهِ مَا يَسْتَقِيمُ الدِّينُ إِلَّا بِهِمْ، وَإِنْ جَارُوا وَظَلَمُوا، وَاللَّهِ لَمَا يُصْلِحُ اللَّهُ بِهِمْ أَكْثَرُ مِمَّا يُفْسِدُونَ، مَعَ أَنَّ – وَاللَّهِ – إِنَّ طَاعَتَهُمْ لَغَيْظٌ، وَإِنَّ فُرْقَتَهُمْ لَكُفْرٌ

“Mereka (pemerintah) menguruskan lima perkara berkenaan kita:(solat) Jumaat, (solat) Jamaah,(solat) hari raya,(menjaga) perbatasan dan menegakkan hudud, demi Allah tidak tegak agama kecuali dengan mereka, walaupun mereka berlaku zalim, demi Allah kebaikan yang Allah lakukan menerusi mereka lebih banyak berbanding kerosakan mereka walaupun mentaati mereka itu benar-benar menyakitkan hati,namun memberontak terhadap mereka benar-benar satu kekufuran (kufur kecil) “.

[ Jaami’ Al-‘Ulum wal Hikam 2/117 ]

6. Adapun membantu pemerintah atau parti-parti politik tertentu (tidak kira sama ada pembangkang mahupun pemerintah) yang memerintah melakukan kezaliman dan maksiat seperti tajassus (mengintip keaiban), menahan atau menuduh orang tanpa hak, menjatuhkan lawan dengan menggunakan segala wasilah ( termasuk menuduh, memfintah, menggunakan perkara haram) atas alasan mempertahankan pemerintah maka ianya adalah sebesar-besar kemungkaran dan dibimbangi termasuk dalam ancaman Rasulullah ﷺ :

إِنَّهَا سَتَكُونُ أُمَرَاءُ يَكْذِبُونَ وَيَظْلِمُونَ، فَمَنْ صَدَّقَهُمْ بِكَذِبِهِمْ، وَأَعَانَهُمْ عَلَى ظُلْمِهِمْ، فَلَيْسَ مِنَّي، وَلَسْتُ مِنْهُ ، وَلَا يَرِدُ عَلَيَّ الْحَوْضَ، وَمَنْ لَمْ يُصَدِّقْهُمْ بِكَذِبِهِمْ، وَلَمْ يُعِنْهُمْ عَلَى ظُلْمِهِمْ فَهُوَ مِنِّي، وَأَنَا مِنْهُ، وَسَيَرِدُ عَلَيَّ الْحَوْضَ

” Akan muncul pemimpin-pemimpin berdusta dan melakukan kezaliman, barangsiapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu mereka melakukan kezaliman maka dia tidak termasuk golonganku dan aku tidak termasuk golongan mereka serta tidak akan mendatangi telagaku, dan barangsiapa yang tidak membenarkan kedustaan mereka dan tidak menolong mereka melakukan kezaliman maka dia termasuk golonganku dan aku termasuk golongannya serta akan mendatangi telagaku.”

[ HR Ahmad no:23260, disahihkan oleh Al-Albani dalam Takhrij Al-Sunnah, Sahih Al-Targhib no;2242, Al-Wadi’i dalam Al-Sahih Al-Musnad no:1098 dari Huzaifah bin Al-Yaman & Ka’ab bin ‘Ujrah r.a ]

Wallahualam.

 


Sumber : Ust. Mohd Fashan Ahmad Zaidi

Back To Top